GOD JUL

Dette er kanskje siste reisebrev foer jul. Jeg er i Turangi, ved i soerenden av Lake Taupo. I dag skal jeg opp noen hundre hoeydemeter..gruer meg og utsetter bakkene ved aa skrive reisebrev fra turistkontoret i Turangi. Etter disse bakkene er jeg nesten ferdig med motbakker paa nordoeya..etter fjellene gaar det bare nedover til jeg er paa soer-vestkysten, nord for Wellington. Og fra Wellington gaar ferga til soeroeya.

Er paa vei til Tongariro Nasjonalpark for aa gaa hytte til hytte rundt Mount Doom (-for de som har sett Ringenes Herre..). Mulig jeg ikke er nede foer julaften; litt avhengig av hvilken rute jeg tar.

Saa..siden sist har jeg syklet fra Katikati, til Tauranga, Rotorua, Taupo, og Turangi. Har passert 100 mil, uten noen stoerre ulykker, ingen punkteringer, og i brukbar form. Sykkelen har imidlertid vaert paa verksted, vridde kjedet utenfor Tauranga og innsaa at min reparasjon bare var nesten bra nok. Saa jeg trilla inn paa Hedgehogs Bikes i Tauranga, og verkstedmann Andrew utbroet "-now thats an interesting machine!" Han fiksa kjedet, retta hjul, justerte litt paa gir og saant, og naa er den tipp topp!

I Rotorua telta jeg ved siden av en engelskmann som umiddelbart sa "-oh, there's that guy on the recumbent". Han var en av 7 sosialantropologer som hadde vaert paa konferanse i Auckland, og tok en liten tur rundt paa nordoeya med leiebil foer de dro hjem. Etter at vi hadde sittet i Hot Pool'en paa campen en stund, ba de meg med paa middag. Hyggelig selskap, fra Italia, England, India og Slovenia.
Dette med Hot Pool paa campingplasser er forresten genialt for oss som traakker oss rundt paa NZ. Det skjer mye under bakken her, saa mange plasser er det varme kilder, og de to siste campingplassene har hatt naturlig oppvarma Pool. Det gjoer underverker etter 10-12 mil paa sykkelen!
De hadde ogsaa en geysir i Rotorua..ikke saa veldig imponerende naar man har sett "the real thing" paa Island. Men et interessant omraade; hele Rotorua lukter svovel pga av alle "poetrarhoel" som min far kalte det for naar vi var paa Island.

Lake Taupo er en utrolig vakker innsjoe. Den stoerste paa NZ, og visstnok et fantastisk sted for oerretfiske. Sjoen fyller opp et krater som er en gigantisk, fortsatt aktiv, vulkan. I 180 e.Kr. eller deromkring, var det et enormt utbrudd her, som kunne sees i Kina.

Som julehilsen har jeg satt inn et bilde av en blomst fra et New Zealandsk juletre. Ikke akkurat en gran; de kaller det juletre fordi det blomstrer rett foer jul. Vakkert; ikke sant?

Gull: for aa glede deg kan jeg nevne at jeg i gaar kjoerte forbi Heuheu veien. Saa har du noe aa le av i dag ogsaa.

Miriam: jeg fikk ikke brevet med forsikringsbeviset i Taupo. Men fikk ordna med en videresending av Poste Restante-post til Wellington.

Da gjenstaar bare aa si God Jul til alle sammen. Takk for hilsener og kommentarer. Haaper dere alle faar en riktig god julefeiring!

P.S. Juletreblomst-bildet maa nok vente til neste gang..etter 6 forsoek paa aa faa maskinen til aa hente opp bildene mine fra minnekortet gir jeg opp..

Posted by alferling 11:47 Archived in New Zealand Comments (4)

Kajakk, varmtvannsstrand og mer sykling

rain 22 °C

Foerst litt om post: det er ikke lenger noe vits aa sende Poste restante-post til Taupo. Har bare 15-20 mil igjen dit, saa da maa man eventuelt bruke neste stoerre sted som jeg vet at jeg skal til, og det er Wellington. Saa da blir adressen

Alf Erling Sandoy
Poste restante
GPO
Wellington
New Zealand

Gir beskjed i bloggen naar jeg naermer meg Wellington, og oppgir naar man skal slutte aa bruke Welington-adressen og oppgir neste.

Etter 3-4 dager med lite sykling har jeg kommet i siget igjen. Ble 4 dager paa Coromandel, foerst 2 dager i Coromandel By paa vestsida, saa sykla jeg over til oestsida til Hahei (-som jo er noe h e l t annet enn Huahei som Gull lo saa godt av..) Tok den veien som var minst bratt, kortest..men uten asfalt. Hadde mer eller mindre foelge med
Gayle og Allan fra US. Flott vei med nesten ikke noe trafikk, og ikke saa ille med grusvei naar det ikke regner.

Poenget med aa dra til Hahei var aa padle kajakk. Dro paa guida tur, og havna i tandem-kajakk med Joey som jobba som dykkeinstruktoer. Vi var et bra team..saa bra at vi plutselig hadde de andre laangt bak.. Vakkert omraade, med masse oeyer, "tuneller" till aa padle gjennom og en hoey grotte ved navn Cathedral Cave. I Mercury bay hvor Hahei ligger planta kaptein Cook det britiske flagget paa New Zealandsk jord (-utrolig nok paa et sted som naa heter Cook Beach).
Og saa tok jeg en liten tur til Hot Water Beach...et merkelig sted. Gasser som kommer opp av jorda gjoer at man kan grave et hull i sanda paa stranda, vente paa at boelgene fyller hullet med vann, og saa blir det varma raskt opp til temmelig varmt. Saa der satt det masse folk aa venta paa at tidevannet skulle snu fra fjaere til aa begynne aa floe, i hver sin lille grop. Et merkelig skue.. Alle butikker omkring Hahei og Hot Water Beach selger spader..saa det er vel de som tjener mest paa dette..

I Hahei moette jeg igjen et par jeg moette oppe ved Cape Reinga. De hadde vaert mye i samme omraade som meg, bare litt annen rute, men hadde hatt mye regn. Og det har jo ikke jeg! Og naa skal de soerover vestkysten, saa om de tar med seg regnet passer det meg bra.

Det som e r litt morsomt med maori-navn er at de ofte gjentar seg... som f eks Karikari og Katikati (-hvor jeg er naa). Og Gull; visste du at du har en bensinstasjon-kjede paa NZ? har sett mange Gull Gas Stations..

Har naa havnet inn paa State Highway(SH) 2. Der er det litt mye trafikk. Det vaertste er trailerne..de tar ikke allverdens hensyn og det virker som om de proever aa stryke saa tett inntil sykkelveskene som mulig. Og biler kjoerer forbi rett foer svinger og bakketopper..
Men jeg har bare droeye 3 mil igjen foer jeg er i Tauranga og da legger jeg SH2 bak meg.

Er naa paa vei til innlandet for aa litt tramping; NZ-versjonen av hytte-til hytte. Skal til Mordor (-for de som har sett Ringenes Herre). Hobbitun ligger litt vest for der jeg er naa; droppa det siden det hadde blitt en omvei. Det er imidlertid et av de faa, kanskje det eneste, location fra filmene som er bevart som en turist atraksjon.

Min engelske telt-nabo i Coromandel var forresten paa vei til Naipier..hvor en stor begivenhet snart finner sted: NZ moeter De vestindiske Oeyer til test-match i cricket... Og en test-match tar som kjent 5 dager aa fulfoere... Man maa vaere britisk..eller fra en av disse commonwelth-statene for aa verdsetrte en slik begivenhet, antar jeg.

Det var alt for i dag..hoerer det stroes paa veiene i Norge og at vinteren er kommet. Her er det sommer..!

Posted by alferling 20:28 Archived in New Zealand Comments (3)

Nye bilder og video

Hviledager paa Coromandel

Fra Auckland tok jeg hurtigbaat til Coromandel. Litt for aa slippe trafikken ut fra byen, og fordi Coromandel halvoeya hoertes ut som et bra sted.
Har vaert to dager i ro i Coromandel by. Bare en liten sykkeltur i dag, litt reparasjoner paa sykkelen, inntak av kultur i skyggen av et tre (lydboeker), og ellers bare sloeving. Og litt rusling i "sentrum" (200 meter langt..)
Moeter stadig flere syklister, sist et amerikansk par som er mine naboer paa campen i Coromandel. Vi gruer oss alle til klatringa over til andre sida (oest-sida) av halvoeya. Ganske toeff stigning, men det blir bare en kort etappe i morra; 4-5 mil. Har booka meg inn kajakk-tur fra Huahei paa soendag; det skal vaere en utrolig opplevelse med grotter, snorkling og mere til! Mer om det senere..

Som dere ser har jeg faatt lagt inn bilder og til og med en video-snutt! Fra Kaitaia til Cape Reinga tok jeg en guida tur med buss, siden det ikke gaar rutebuss lengre enn Kaitaia. Veldig morsom tur, morsom sjaafoer, og han sang altsaa for oss..

Litt nyheter fra New Zealandske aviser:

• Direktoratet for naturforvaltning anbefaler at man lar delfiner faa lunch pause. Snorklere og baat folk boer la de vaere i fred fra 11 til halv to
  • Det er vedtatt en ny lov som sier at gatesangere maa ha reportoir nok til en times show. Hvis de gjentar samme sang etter kort tid kan de bli bedt om aa bytte location.

Ha det bra alle sammen; det har jeg!

Posted by alferling 22:59 Archived in New Zealand Comments (3)

Tilbake i Auckland

53 mil paa sykkel

Etter 6 dager paa sykkel, og 53 mil, er jeg tilbake i Auckland. Faar ikke helt til aa legge ruta inn paa kart..men jeg har altsaa sykla Cape Reinga- Pukenui-Kaitaia-Herekino-Opononi-Dargaville-Wellsford-Auckland.....eller nesten Auckland. Etterhvert som jeg naerma meg storbyen ble det mer og mer trafikk. Og det er ikke saa morsomt. Saa jeg tok lokaltog naar det var 2-3 mil igjen til sentrum.

Jeg faar endel kommentarer om sykkelen,ja. Noen bare roper naar jeg sykler forbi:"That looks comfortable". En dame som solgte kaffe paa et fergeleie lurte paa om jeg ikke sovnet. Og da kunne jeg jo informere om at jeg noen ganger tar en liten lur paa rettstrekninger.
Unger gapskratter naar jeg kjoerer forbi. Biler tuter og passasjerer vinker. Og til og med kuene kommer bort til gjerdet for aa se hva det er som drar forbi. (Til Gunnar, som er opptatt av sauene paa NZ: foreloepig har jeg sett mange flere kuer. Mye landbruk i nord, Dargaville var et tettsted a la Moelv eller Bryne, hvor alle kjoerte enten pick-up eller styla bil med spoiler og doble eksospotter. De fleste sauene er imidlertid nyklipt. Og jeg har ikke skadet de paa noen maate.)

I Herekino, litt soer for Kaitaia (alle nikker og skjoenner hvor det er..?) overnatta jeg paa gard. Farmstay. Ganske tilfeldig, jeg hadde gjort 7-8 mil, og ifoelge kartet var det lite overnattingsmuligheter de neste kilometrene. Saa jeg fyulgte et skilt i et kryss, "Tui Inn Adventure Accomodation". Syns foerst det saa litt slitent ut. De hadde satt sammen et par brakker paa hjul til overnatting. Kjoekken og 3-4 soverom. Men naar jeg paa ettermiddagen gikk ned paa gaarden for aa betale saa spurte kona om jeg hadde hatt "tea", og jeg sa at det hadde jeg jo ikke. Saa da fikk jeg narmest en hel middag. Ungene hadde flytta forklarte gubben, og det var litt stusslig aa ikke ha noen aa lage mat til...Veldig hyggelige folk, hun var maori mens han var naermest off-white.
Og i Opononi moette jeg 2 sveitsiske syklister, som var paa vei nordover. De hadde tenkt aa vaere her like lenge som meg, og skulle til soer-oeya etterhvert.

Har bestemt meg for at det naa er 2 dagers pause, kjenner milene, motbakene og motvind i legger og laar. Men har ikke faatt liggesaar enda.

Takk for kommentarer og mail: neste reisebrev kommer plutselig!

Posted by alferling 22:32 Archived in New Zealand Comments (4)

Jeg elsker asfalt!!

Endelig underveis

I morges, fredag 05.12.08, kl. 0750 starta jeg fra Cape Reinga, New Zealands nordligste punkt med vei, og trilla soerover.
Som dere da kanskje skjoenner dukka sykkelen opp (takk til Gull som har sjekka at den ikke var i Stockholm).
Ifoelge Cathay Pacific var det SAS som hadde skylda..

Fordrev tida i Auckland med aa bli kvitt jet-lag, ta en kort baat tur til Devenport, en vakker forstad med masse gammel trehus bebyggelse (takk for tipset!), og kikke rundt i sentrum.

Tirsdag kom sykkelen, onsdag bussa jeg til Kaitaia, og skrudde sammen sykkelen mens jeg bodde paa Main Street Lodge (anbefales!)
Torsdag tok jeg guida tur til Cape Reinga, og hoppa av paa en selvbetjent camping 5 km fra Cape. Og...i morges starta jeg.
Var tidlig oppe og kom til Cape lenge foer alle turistbussene. Fikk tatt bilde av av meg under skiltet som viser vei til Bluff (soerligste punkt), og av det vakre gamle fyrhuset som naermest er symbolet paa Cape Reinga.
Og saa starta jeg.
De foerste 3-4 kilometrene var greie, og saa bar det inn i veiarbeid-gjoerme-haelvete. Umulig aa sykle, bare vaat gjoerme etter regn i natt...Det fylte seg opp med gjoerme mellom skjermer og dekk...sykkelen sank godt nedi gjoerma...og jeg maatte nesten baere den...
Etter en mil og vel saa det med gjoerme var veiarbeidet endelig over, og det kom ASFALT! Jeg takket Maori-guden, Pakea-guden og Guden For Alle som jobber i Veivesenet!
Svingte inn paa foerste og beste bensinstasjon/kafe, som viste seg aa vaere en lokal variant av Bagdad Cafe, og spyla vekk nok gjoerme til aa lage en jordhytte av.
Paa kafeen samla det seg etterhvert en gjeng med backpackere, syklister og haikere, og siden jeg hadde merka meg at det foerste som venta etter kafeen var en seig motbakke, var det enkelt aa bli sittende en god stund og skravle og faa tips til videre planlegging.
Saa bar det videre nedover Nordland, eller Northland som det nordligste fylket paa NZ kalles her. Paa fiiin asfalt..

Har tilbakelagt 8 mil i dag, camper paa Pukenui Holliday Home, og har akkurat spist pizza paa Pukenui Bar and Grill. Og en Tui Beer!

Haaper alle har det bra: takk for alle kommentarer og hilsener paa blogg og mail, nye reisebrev kan komme naar som helst!

Posted by alferling 22:17 Archived in New Zealand Comments (7)

(Entries 41 - 45 of 46) « Page .. 4 5 6 7 8 [9] 10 »