Siempre una Huelga, siempre una Fiesta

Mens jeg var "sperra inne" i Uyuni p.g.a. streik snakket jeg med en kar som sa dette var hans tredje streik i Soer Amerika. Og Bodils kommentar paa bloggen var at huelga (= streik) var et av de foerste ordene hun laerte paa spansk.
Rundt Cuzco moette jeg blokkade nr 2. Det streikes mot privatisering av vannressurser. Noe de har gjort lenge her. Jeg bussa ut fra Puno paa kvelden med "Libertad" busselskap. Hadde valgt en nattbuss som tok en omvei, og litt lengre tid, men tenkte det var greitt siden det betoed at jeg skulle komme fram til Cuzco om morran istedetfor sent paa kveld. Og om jeg sov paa bussen eller tok inn paa et hostel var vel et fett.
Utpaa natta stoppa vi...og ble staaende lenge. Jeg spurte min sidemann, en matematikklaerer fra Lima, hva som skjedde. Han fortalte at det var campesinos som blokka veien. Tilslutt ga sjaafoeren opp aa vente, og vi snudde for aa proeve en anna vei.
Utpaa morran stoppa vi igjen. Denne gangen ble vi staaende enda lengre. De streikende hadde sabotert ei bru, og en lastebil hadde delvis kjoert gjennom det brente brudekket, sto laast fast, og sperra hele brua. Etter endel fram-og-tilbake forsto jeg at en anna Libertad-buss venta paa andre sida av brua, og vi maatte gaa over. Brua var som sagt delvis oedelagt, og jeg balanserte paa en jernbaneskinne mens jeg holdt meg i lastebilen paa ene sida og brua paa den andre, og saa ned paa det kalde vannet 7-8 meter under. Ikke saa vanskelig med 25 kilos ryggsekk, men jeg saa paa et par av damene med svaere esker. Og samtidig hadde noen det saa travelt at de klatra paa utsida..

Men jeg kom meg over, og med billett i haanda strena jeg forbi koen utafor Libertad-bussen. Noen kom fra andre busser, og andre hadde nok satt igjen bilen paa andre sida brua og haapa aa faa bli med vaar buss til Friheten. Relativt fullstappa trilla vi inn i Cuzco et par timer senere, bare 4-5 timer forsinka.

Saa langt har imidlertid soeramerikanerne vaert like flinke til aa lage fest som til aa streike. I La Paz fikk jeg med med Festividad de Senor del Gran Poder. Den nest stoerste fiestaen i Bolivia. Det ble dansa i hovedgata hele dagen. Smart nok dansa de nedover, gikk opp igjen og starta paa nytt. Hele dagen. Jeg saa paa paraden foer jeg gikk paa fotballkamp (Bolivia-Venezuela som jeg har skrevet litt om foer). Da var alt velorganisert, alle dansa, og korpsene var samspilte. Etter fotballkampen hadde baade musikerne og danserne tatt seg en oel eller to. Pr runde. Paraden var blitt det man kan kalle loessluppen. Opptil flere av musikerne i korpsene spillte fremdeles...men ikke alle..og ikke saa samspilt..
Her i Cuzco har det vaert by-fest i flere dager. En dag var det en slags russetog-lignende parade, med tema som var for lokale til at jeg skjoente saa mye av det. Dagen etter var det mer parade, denne gangen med barn (dvs stort sett bare gutter) i uniform som marsjerte klassevis. Litt kreepy spoer du meg; unger som marsjerer til militaerkorps, i uniform. Som en sci-fi-groesser utgave av 17.mai.
Og i dag er det tid for folkedrakter, dans i gatene, og mer korps. De holder paa utafor nettkafeen, og har dansa siden 10 i morges (-naa er klokka fire).

Innimellom har jeg vaert i Machu Picchu. Aa dra dit er nesten som aa se en film svaert mange har sett foer deg, og skrytt av. Det skal jo bare vaere fantastisk. Og det var jo bra. At de fant paa aa bygge en by der oppe er jo ganske utrolig. Der ingen skulle tru at nokon kunne bu...Jeg tok den enkleste maaten aa komme meg dit paa..med buss og tog og mer buss fra Cuzco. Den siste strekka opp, etter at man har tatt en raadyr togtur til Aguas Calliente, er temmelig bratt.

Tror jeg hadde synes opplevelsen hadde vaert stoerre om det ikke hadde vaert saa enkelt aa komme seg dit. Om man i det minste hadde mattet gaatt trappene opp fra Aguas Callientes. Og om det ikke hadde vaert tusen andre turister der samtidig. Selvfoelgelig et ganske egoistisk oenske.
Om det ikke var fantastisk saa var det temmelig imponerende. En by med bolig-kvarter, enorme terrasser til dyrking, himmel-observatorium og templer. Paa en steil, bratt fjelltopp. Jeg gikk rundt i 2-3 timer, bussa ned og satte meg paa toget som raste tilbake mot Cuzco i 30 km/t.

I kveld tar jeg buss til Nazca, hvor jeg neppe blir mer enn 2 netter. Saa til Lima, og saa trolig til Cordillera Blanca.

Hvis jeg ikke har sagt det foer: jeg har kjoept billett hjem. Eller dvs Frode har kjoept for meg. Det var ikke saa lett aa soeke paa "Havana-Oslo" paa de amerikanske nett-reisebyraaene jeg bruker. Og stort sett faar man ikke bruke norske fra utlandet. Men Frode ordna opp, saa naa kommer jeg til Oslo 18. august.

Saa: Hasta Luego amigos,
Suerte!

Alf Erling

Posted by alferling 13:15 Archived in Peru

Email this entryFacebookStumbleUpon

Table of contents

Comments

by john_lloyd

Morsom lesing som alltid;-)
Kanskje nordmenn kunne tatt lærdom av streikemetodene:-) Høres iallefall effektivt ut.
Vi gleder oss til å høre mer om reisen og se bilder når du kommer hjem!
Brevet er sendt, håper du har det før du reiser videre

by oezger

Så flott å la streikene følges av festing - praktisk innstilling til livet spør du meg. Håper det ikke blir så lenge til vi ses etter at du er tilbake i Oslo - kommer til å savne å følge med på bloggen din. Har forresten festa litt i helga jeg også - 25års feiring for Ranarussen 84. Møtte både Joar og Marit, veldig koselig. Det er selvfølgelig veldig lenge til du skal feire 25års russejubileum, men du kan iallefall glede deg :-) Klæm fra ho Bodil. PS: Håkon følger forresten etter deg, han er i Chile nå...

by Bodilhelen

This blog requires you to be a logged in member of Travellerspoint to place comments.

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.